Up DAF Iveco Kenworth Mack MAN Mercedes Peterbilt Renault Scania Volvo

 



Geschiedenis:

Geschiedenis:

Begin jaren zeventig ontstond bij Fiat het besef dat het nodig was een groter marktaandeel te creëren op de internationale vrachtwagenmarkt. Na een omvangrijk onderzoek besloten Fiat en het legendarische Magirus-Deutz samen een concern op te richten voor de productie en ontwikkeling van vrachtwagens. Fiat is dan al eigenaar van onder andere Lancia, OM en Unic.In 1975 is de samenwerking tussen Fiat en Magirus-Deutz een feit; Iveco is geboren. Iveco is de afkorting van Industrial VEhicle COproration. Er kwam een duidelijke verdeling van de productieprocessen. In Turijn (Italië) zouden de zware vrachtwagens gebouwd worden; in Ulm (Duitsland)  de middelzware en zware vrachtwagens voor de bouw; in Brescia (Italië) de middelzware vrachtwagen en in het Franse Trappes de middelzware tot zware vrachtwagens. Om geen van de nieuwe partners voor het hoofd te stoten, kwam het hoofdkantoor in het "neutrale" Nederland.

Het zou echter nog lang duren voordat Iveco een bekende naam binnen de transportwereld zou worden. De kleinere merken, zoals Lancia, deden probleemloos afstand van hun eigen identiteit. Dat gold echter niet voor Magirus, die toen al een rijke 110 jaar tellende historie had. Het zou nog tot 1985 duren voordat Iveco alle afzonderlijke merknamen had verdrongen. Vanaf dat jaar kon Iveco zich gaan profileren als vrachtwagenmerk. De komst van de Turbostar in 1984 hielp hierbij uitstekend. Dit model was uiterst succesvol, mede omdat de binnenruimte maarliefst 1.70 meter bedroeg en er een revolutionair veringsysteem was aangebracht. Er waren twee motoren beschikbaar, één van 330 pk en één van 420 pk. Hiermee was de Turbostar de krachtigste vrachtwagen van zijn tijd.

In de komende jaren werd Iveco nog verder uitgebreid met de merken Ford (1986), Pegaso (1990) en International Trucks Australia Ltd (1992). Van 1991 tot 1993 werden alle modellen van Iveco ingrijpend veranderd. Dit betekende onder andere de komst van de EuroStar, de EuroTech en de EuroCargo. Deze modellen zijn in 2001 weer vervangen door de huidige Stralis en EuroCargo.
Bron: Encyclopedie van Trucks, Peter J Davies, Veltman Uitgevers 2001

De Iveco Stralis:

Geheel nieuw is de Stralis niet, het is meer een ingrijpende face lift van de oude Iveco Eurostar en de Eurotech. Beide modellen zijn combineerd tot de Stralis. De Stralis is leverbaar in drie cabinevarianten:

-    de AD. Bestemd voor het regionale transport, zonder overnachtig. AD staat voor Active Day.
-    de AT. Bestemd voor het nationale en middellange internatione transport. AT staat voot Active Time. De
     cabine heeft een bed en heeft een normaal, of verhoogd dak.
-    de AS. Bestemd voor het internationale, lange afstandtransport. AS staat voor Active Space. De cabine
     is ruim opgezet en kan op verschillende manieren worden ingericht.

Verder heeft de Stralis  veel kleine opbergruimtes, waardoor je bijvoorbeeld je lectuur bij het bed goed kwijt kan. Onder het bed zitten tevens grote opbergvakken. Het zonnescherm gaat elektrisch. Het dashboard is erg modern, mede door een uitgebreid LED-scherm. Hiermee kan je onder andere de navigatie en de gsm bedienen. Verder kan je op het display de spiegels zien en instellen. Het enigste nadeel is dat de leesbaarheid sterk afhankelijk is van de instraling van het licht van buitenaf.

De stoelen werken op luchtdruk en zijn eenvoudig verstelbaar. De elektrische ramen gaan met één druk op de knop helemaal open of weer dicht. Verder heeft de Stralis een sterk kantoor ingerichte cabine. Dit is zelfs standaard. Het bovenste bed is bedoelt om op te slapen, het beneden "bed" bestaat uit drie delen, waarvan twee delen dienst kunnen doen als stoelen en het middelste deel dienst kan doen als een tafel.
Bron: Truckstar nr.3 2002 en www.iveco.nl

De EuroCargo:
De Iveco Eurocargo is de lichte,/ middelzware truck van Iveco. De oorspronkelijke introductie was in 1991. De Eurocargo is verkrijgbaar van 7 tot 19 ton. De motoren lopen uiteen van 140 tot 299 pk. Net als de Stralis, is ook de Eurocargo verkrijgbaar in verschillende cabinevarianten:
-    Een korte cabine, voor het dagelijks gebruik. Deze heeft dus geen bed
-    Een lange cabine. Dit is een slaapcabine.
-    Een dubbele cabine. Deze cabine kan worden toegepast voor speciaal gebruik, zoals bijvoorbeeld in de wegenbouw.

Verder heeft de Eurocargo dezelfde uitstraling als de Stralis. De EuroCargo is dus vooral bedoelt voor de (dagelijkse) distributie, ookal zie je sommige Oost-Europese collega's er heel Europa mee doorrijden.

De Iveco Stator:
 

De Charles Feijts Groep, IVECO dealer in Limburg, heeft een opmerkelijk project gestart. Twee Stralis bakwagenchassis  worden er omgebouwd tot look-alike van de “PowerStar” die origineel door IVECO in Australië wordt gebouwd. De naam van de nieuwe truck: STRATOR, een combinatie van STRAlis en TORpedo
 
De transformatie van een standaard Stralis tot deze stoere torpedo is een werk van lange adem. De
Voorbereiding alleen al nam liefst negen maanden in beslag. Een van de monteurs van CFG trok zelfs
vier dagen naar de fabriek van IVECO Australia om er informatie in te winnen bij de ingenieurs, en het productieproces “live” te kunnen zien. Na het invoeren van de originele Australische componenten in twee zeecontainers, kon begin september eindelijk met de ombouw begonnen worden.
    
De basis wordt gevormd door een luchtgeveerd 6x4 Stralis chassis voorzien van een Cursor 13 motor met 540 pk en een luchtgeveerde ActiveSpace cabine. De grote cabine zorgde voor enkele problemen omdat in Australië de smallere ActiveTime cabine wordt gebruikt. De motortunnel werd volledig verwijderd en vervangen door een nieuwe vlakke cabinevloer uit roestvrij staal. Geheel naar Australisch voorbeeld werden alle componenten zoals luchtketels, leidingen en accubak verplaatst naar de binnenzijde van het chassis. Nog een opvallende ingreep aan het chassis bestond in het verschuiven van de vooras. In combinatie met de naar achteren geplaatste cabine had dit als gevolg dat het stuurhuis gekanteld moest worden, en werd voorzien van een andere stuurstang. Om aan de Europese wetgeving te voldoen is achter de Australische voorbumper de originele  FUPS bumper aangebracht. De linkse besturing is eigenlijk het enige grote verschil met de originele “PowerStar”.
 
 “Ondanks alle ingrepen blijft de aandrijflijn voor 100 % onaangetast, en zijn de gebruikte delen allen origineel IVECO, zodat de truck in elke
IVECO werkplaats terecht kan voor onderhoud en reparatie”, benadrukt Georges Simons, directeur van de Charles Feijts Groep. Simons heeft de STRATOR laten registreren, en de typologie laten aansluiten bij IVECO; de “AS” wordt vervangen door “AN”. De “N” komt voort uit de beroemde MAGIRUS modellen, waar de “N” aangaf dat het een torpedo uitvoering betrof.

“Daar geen enkele Europese constructeur nog “torpedo’s” produceert, bestaat er beslist meer vraag naar dit product.” Simons zoekt nog klanten die in een trekker of bakwagenchassis met 4x2 configuratie willen investeren. Bij de realisatie van dit eerste 6x4 exemplaar hebben we heel wat complexe vraagstukken moeten oplossen, maar het is dan ook de meest complete versie. De tweede zal veel vlotter verlopen, waarna een 4x2 mogelijk een interessant vervolg kan worden.
Bron: http://www.cfg.nl/


© copyright Sebastiaan Kemper Alle rechten voorbehouden 2000-2015

    

           Campeo,
  de Senseo voor onderweg
     Nu verkrijgbaar op
 
www.omvormers.info