Up DAF Iveco Kenworth Mack MAN Mercedes Peterbilt Renault Scania Volvo


De geschiedenis:
 

In 1896 was de eerste vrachtwagen van de Duitsers Gottlieb Daimler en Karl Benz gereed. Hiermee was het tevens de eerste vrachtwagen uit de algemene geschiedenis. Technisch uitgangspunt was de riemenwagen. Dit was een personenwagen die door middel van leren riemen, een achterwielaandrijving had. Dit concept was enkele jaren eerder geïntroduceerd. Op basis daarvan werden de eerste vrachtwagens ontworpen.

De eerste vrachtwagen werd op 1 oktober 1896 afgeleverd, merkwaardig genoeg niet in een klant in Duitsland, maar aan British Motor Syndicate in Engeland, de Engelse licentienemer van Daimler. Bij Benz verschenen de eerste vrachtwagens pas eind 1900. Na de eeuwwisseling groeide de vrachtwagenproductie enorm.

De partners van Gottlieb Daimler opende de Motorfarhzeug & Motorenfabrik Berlin. In 1914 werd deze door Daimler over genomen. De overname verliep zonder noemenswaardige problemen, omdat Motorfarhzeug & Motorenfabrik Berlin al bedrijfswagens in licentie van Daimler vervaardigden.

Benz & Cie werkten samen met Süddeutsche Automobilfabrik (SAF). Benz concentreerde zich op de personenwagens, terwijl SAF de vrachtwagens produceerden. In 1908 nam Benz SAF over.
    Al in een heel vroeg stadium begonnen Daimler en Benz met de ontwikkelingen van dieselmotoren. Een belangrijk patent van Rudolf Diesel liep in 1909 af. Na het aflopen van dit patent was het Benz die in 1922, nog voor MAN, met de eerste snellopende dieselmotor kwam. Een half jaar later, in februari 1923, kwam de eerste Benz vrachtwagen met een snellopende dieselmotor van de band gerold.

Daimler en Benz waren inmiddels uitgegroeid tot de marktleiders in de vrachtwagenbranche. Door de concurrentiestrijd tussen beide bedrijven raakte Daimler en Benz in moeilijkheden. In 1924 werd er tot een samenwerking tussen beide bedrijven besloten. In 1926 zou deze samenwerking uitgroeien tot een fusie. De naam Mercedes Benz was een feit.

In de Tweede Wereldoorlog bouwde Mercedes Benz ruim 64.000 vrachtwagen, welke bijna allemaal bestemd waren voor de Duitse strijdkrachten.
      
 In 1951 werd de industriebeperking, die aan het einde van de jaren dertig was ingevoerd, opgeheven, en mocht Mercedes Benz weer middelzware en zware vrachtwagens produceren.

Het ging Mercedes voor de wind, en het bezat in de jaren zestig al diverse fabrieken in Duitsland, en assemblagevestigingen in 24 landen. Toen was er dus al sprake van de multinational Mercedes Benz.  In de jaren die volgende werden diverse vrachtwagenfabrikanten overgenomen.

In 1973 bracht Mercedes Benz een nieuwe generatie vrachtwagens uit. Deze werden gekenmerkt door de rondingen in de contouren van de cabine. De modellen van Mercedes Benz hadden vanaf dat moment bijna allemaal een frontstuurcabine.

In 1988 kwam de gemoderniseerde SK-versie van deze cabines uit. Daarnaast was Mercedes Benz in de jaren zeventig en tachtig druk bezig met allerlei technische ontwikkelingen. Zo werd er onder andere het ABS systeem ingevoerd. In 1985 verscheen de elektro-pneumatische EPS versnellingsbak en in 1991 kwamen de “schone” LEV modellen op de markt.

In 1996 bracht Mercedes Benz voor het eerst een volledig nieuw model op de markt. De Mercedes Actros.
Bron: Gouden boek van Europese Truckmerken, uitgave in 1984 en 1989., Encyclopedie van Trucks, Peter J Davis, Veltman Uitgevers

Mercedes Actros:


De Mercedes Actros is sinds 1996 het vlaggenschip van Mercedes. De Actros is gericht op het lange afstandsvervoer en kenmerkt zich door de vele verschillende cabinevarianten:

  1. De Megaspace cabine: De grootste cabinevariant. Vergelijkbaar met de Superspacecab van DAF en de Topline van Scania. De megaspace heeft onder andere een vlakke cabinavloer. De Megaspace is ook verkrijgbaar als Singelcab. Dit houdt in dat de cabine volledig is ingericht op alleen een chauffeur, zonder bijrijder.

  2. De Slaapcabine: Net een maar kleiner dan de megaspace, maar nog steeds met verhoogd dak. Vergelijkbaar met de Highline van Scania. Deze cabinevariant heeft geen vlakke vloer, maar wel een lage motortunnel. De slaapcabine is evenals de megaspace ook leverbaar als Singelcab

  3. De Middellange cabine: Weer een maatje kleiner, wat nu ook ten koste gaat van het verhoogde dak. Vergelijkbaar met de oude DAF 95 comfort Cab.  Vooral geschikt voor chauffeurs die incidenteel moeten overnachten in de vrachtwagen.

  4. De Korte cabine: Vanzelfsprekend de kleinste cabinevariant van de Actros. Geen verhoogd dak, en ook geen slaapcabine. Deze variant is dan ook met name interessant als laadlengte van groot belang is.

De Actros is veelzijdig inzetbaar en heeft een groot arsenaal aan motorvermogens tot zijn beschikking. Zo is de Actros leverbaar in 320, 360, 410, 440, 460, 500, 540 en 580 pk. Daarnaast beschikt de Actros over vele extra mogelijkheden, zoals een wegrijdhulp. Als deze functie is ingeschakeld, worden de remmen een fractie langer vastgehouden, waardoor je als chauffeur alle tijd hebt om gas te geven.

Mercedes Axor:
De Mecredes Axor is het meest recente model van Mercedes. De Axor vult het gat tussen de lichte Atego en de zware Actros. De Axor valt in het segment van 18 tot 26 ton.  De Axor is geschikt voor zowel het lange afstandsvervoer, als voor het binnenlandse goederenvervoer. De Axor is leverbaar in drie cabinevarianten. Een Axor met middellange cabine is namelijk niet leverbaar. De Axor is leverbaar in zes verschillende motorvarianten, lopende van 230 pk tot en met 430 pk.

 

Mercedes Atego:
De Mercedes Atego is met recht een distributietruck te noemen. De Atego valt dan ook in het segment van 7.5 tot 16 ton. Ook de Atego is verkrijgbaar in drie verschillende cabinevarianten, waardoor de Atego ook voor het langere distributiewerk gebruikt kan worden. Zo is er een cabine met bed en hoog dak beschikbaar. Daarnaast is er een normale slaapcabine. Tenslotte heb je nog de traditionele korte cabine. Voor de Atego is er keuze uit vijf motorvarianten, lopend van 150 pk tot en met 280 pk.

Bron: www.mercedes.nl

©Copyright Sebastiaan Kemper, alle rechten voorbehouden, 2006-2015

    

           Campeo,
  de Senseo voor onderweg
     Nu verkrijgbaar op
 
www.omvormers.info